کد مطلب:313924 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:199

بیت العباس گچساران
حاج حمزه ی برازنده در تاریخ تیرماه 1376 شمسی مرقوم داشته اند:

با سلام و درود بی پایان به ارواح طیبه ی شهدای اسلام، بالأخص سالار شهیدان حضرت سیدالشهداء امام حسین علیه السلام و علمدار باوفایش، و طلب مغفرت برای آن زنده یادانی كه مؤسس هیئت و بنیانگذار بنای متبركه (بیت العباس) بودند و اكنون در دامن خاك آرمیده اند.

به منظور ادای دین و نیز اجرای خواسته ی مؤلف محترم كه در تدوین و طبع و نگارش این كتاب مخلصانه همت نموده اند به طور اجمال و اختصار، در مورد تأسیس و راه اندازی تجمعی به نام (هیئت متوسلین به قمر بنی هاشم علیه السلام) و برپایی محلی برای انجام جلسات مذهبی به نام بیت العباس توضیحات زیر را تقدیم می كنم:

روز 14 / 3 / 1351 شمسی 14 نفر از برادران اصفهانی مقیم گچساران، كه به آداب و رسوم و برپایی جلسات مذهبی در شهر اصفهان آشنایی داشته، در دستجات و هیئتهای مختلف فعالیت می كردند، و از كمبود فرهنگ اسلامی و ضعف تبلیغات



[ صفحه 244]



اسلامی و رشد روزافزون فرهنگ غلط غرب در این شهر 50 هزار نفری آن زمان رنج می بردند گرد هم جمع شدند و بر پایه ی مشورت با علماء و روحانیون محترم محل و همچنین رهنمودهای مرجع عالیقدر حضرت آیةالله العظمی گلپایگانی (رضوان الله تعالی علیه) مجمعی به نام هیئت متوسلین به قمر بنی هاشم علیه السلام را تأسیس كردند.

در ابتدای امر جلسات قرائت و تفسیر قرآن مجید و نیز دعای ندبه و كمیل و سمات به صورت نیمه رسمی و جسته و گریخته در منزل مؤسسین برگزار می گردید.

چند هفته ای كه از این تشكل دینی سپری شد، علاقمندان و طرفداران زیادی آمادگی خود را برای عضویت در آن اعلام نمودند. ساواك كه تا آن زمان تأسیس چنین مجمعی را در یك شهر كوچك هرگز پیش بینی نمی كرد برای تعطیل این محفل به سرعت شروع به فعالیت كرده، مؤسسین را به اداره احضار و با عناوین مختلف آنها را وادار به انصراف از این تشكلات نمود، ولی با پافشاری و مقاومت آنها روبرو گردید و در نهایت چاره ای جز اخذ تعهدات (به قول خودشان) ندیدند.

خوشبختانه با اینكه افراد ساواك مرتبا نظاره گر جریانات انجام شده از دور و نزدیك بودند و اصولا جو آن ایام برای نشر و بسط احكام دینی و پیشرفت تبلیغات اسلامی چندان مساعد نبود، و ضمنا عده ای هم در لباس دوستی (دایه ی مهربانتر از مادر) توصیه به تعطیل هیئت می نمودند، عاشقان خاندان عصمت و طهارت علیهم السلام در گچساران با اتكال به الطاف خداوند سبحان، و اتحاد و همدلی با یكدیگر، پس از چند ماه رسمیت خود را با نام نامی حضرت ابوالفضل العباس علیه السلام (هیئت متوسلین به قمر بنی هاشم علیه السلام) اعلام كردند و با پذیرفتن افراد صالح و مؤمن و متعهد جلسات خود را طبق سنوات قبل ادامه دادند و حتی برای توسعه و افزایش تبلیغات در سایر شهرها و قصبات در امامزاده های اطراف از قبیل: امامزاده فضل و امامزاده حیدر علیهماالسلام در بهبهان، امامزاده سید حسین در نزدیكی كازرون، امامزاده بی بی حكیمه، امامزاده ابوذر و امامزاده اسماعیل، برنامه ی گردش مذهبی گذاشته و نیز به اجرای برنامه ی قرائت و تفسیر قرآن، دعای كمیل، ندبه، توسل و سمات همت گماشتند.

بدرقه و استقبال حجاج، تشییع جنازه مؤمنین، عیادت بیماران در بیمارستانها،



[ صفحه 245]



جمع آوری هدایا برای مزدوجین هیئتی، و كمكهای مالی به فقرا و مستمندان در اوقات مختلف، از دیگر وظایف پابرجا و دائمی اعضای هیئت مزبور می باشد.

هیئت در اكثر اوقات، گره گشای مسائل مورد اختلاف خانوادگی و داوری بین آنها و به وجود آوردن صلح و صفای شاكی و متشاكی بوده و خانواده های متعددی را كه به علت اختلاف چه بسا در حال سقوط و متاركه بوده اند، با چند جلسه ی پی درپی از این مهلكه نجات داده است. مساعدت و معاضدت بیكران مرحوم آیةالله العظمی گلپایگانی (رحمة الله علیه) و الطاف بی شائبه ی آقازاده های ایشان و همكاری دفتر آن معظم له با اعزام فضلای گرانقدر از حوزه ی علمیه ی قم به هیئت، موجب شد كه نهایت بهره برداری عبادی، مذهبی، اخلاقی، اجتماعی و فرهنگی در ایام جشنهای میلاد ائمه و سوگواری و عزاداری ماه محرم و صفر و دهه ی فاطمیه و ماه مبارك رمضان به عمل آید. از خداوند عزوجل مسئلت داریم تا ثوابی از این منابر و مجالس را نثار ارواح طیبه ی مراجع عالیقدر كه در حال حیات نیستند و همچنین اموات مسلمین و مؤمنین شركت كننده بفرماید.



[ صفحه 246]